Wednesday, October 13, 2010

Ek...eleh Baran ke??


Gi ar mampos....ko ingat ko je bley wat mcm tue?? Abes aku ni tunggul je ke??

Ko pk ko sapa?? Celaka betol ar dia nie?? Bak datang ar... Opsss!! Terlebih suda..........Nie contoh ayat orang yg tgh marah, baran dan sewaktu dengannya..


Aku just nk bagi tips tapi aku pun jarang-jarang sangat nk buat sebab aku pun baran gak so aku try utk hadapi dan sekarang rasanya 80% bole atasi ar...
1.Jangan lawan cakap org yg tgh marah2 sbb apa?? Sbb sbnrnya dia tgh meluahkan ketidakpuasan hatinya ...so ingat JGN LAWAN, DGR JE dulu

2.Jangan pandang lain atau jauhkan diri kenapa erk??? Sbb dia nak perhatian sbnrnya kalu bole tunjukkan yg korang dgr apa yg dia cuba sampaikan

3.Rasa nak marah je minum air sejuk dan jangan lupa istighfar byk2

4.Better diam ketika marah atau korang g tgh2 padang cakap sorang2
bukan bermakna korang gile tp korang lepaskan kemarahan

5.Ubah posisi dari diri terus duduk sbb....Rasulullah SAW bersabda: "Apabila salah seorang dari kamu marah dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring" (Riwayat Muslim)

6.Berwudhuk...Rasulullah SAW bersabda : "Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu, apabila salah seorang diantara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk" (Hadis Riwayat Abi Daud)


2 comments:

wnzt said...

uih..takot nak bace..starting da kne "mampos"..haha:P

uder said...

hahaha...lupa plak nk tulis bukan utk bacaan pesakit jantung

Related Posts with Thumbnails