Friday, October 22, 2010

Bila Pengalaman Tak Mendewasakan




Sekadar coretan untuk diri sendiri dan yang sudi membaca......


Dalam hidup ini sepanjang perjalanan jatuh bangunnya kita ada sebab-sebab tertentu kerana sesungghnya hidup kita telah Tuhan tentukan. Kita sekadar memainkan watak sahaja, sebenarnya kitalah pelakon yang paling hebat untuk hidup kita.

Pernahkah kita melakukan kesalahan yang sama berulang kali??

Jawapannya Ya...dan setiap kali itulah kita berjanji untuk tidak melakukannya lagi. Dan setiap kali itulah kita diberi kesempatan untuk meneruskan hidup dan membetulkan kesalahan kita. Tetapi godaan duniawi memang amat kuat, hanya diri kita sendiri yang mampu mengubahnya. Pernah seorang sahabat berkata "Untuk seseorang berubah dari baik kepada jahat amat mudah tetapi untuk berubah dari jahat kepada baik amat susah"

Kita sendiri yang perlu pilih perjalanan hidup kita. Kawan?? sekadar peneman sepanjang perjalanan dan kerana kawan juga membentuk diri kita. Pernah aku terdengar seorang penceramah mengatakan jika kita berkawan dengan mat rempit orang akan cakap kita mat rempit...kalau berkawan dengan mat pit orang akan cakap kita mat pit..kalau kita berkawan dengan golongan terpelajar nescaya kita pun akan dipandang begitu....Kadang-kadang kita terlupa dengan siapa kita berkawan....

No comments:

Related Posts with Thumbnails