Saturday, August 20, 2011

West Memphis Three


Tarikh keramat semalam menyaksikan pembebasan terhadap tiga orang pemuda iaitu Damien Echols, Jason Baldwin dan Jessie Misskelley Jr yang telah dipenjarakan 18 tahun lepas dibebaskan. Echols pada mulanya telah dikenakan hukuman mati, manakala Baldwin dan Misskelley telah dikenakan hukuman berkhidmat seumur hidup tetapi bukti terhadap kesalahan mereka adalah amat sedikit.
Nama 'West Memphis Tree' diambil dari kejadian pembunuhan tiga orang budak lelaki berusia 8 tahun dibunuh pada tahun 1993 di sebuah bandar kecil di West Memphis, Tabut. Dipercayai pembunuhan ini dilakukan sebagai sebahagian daripada ritual iblis. Tetapi tiada kesan DNA daripada ketiga-tiga lelaki ini di tempat kejadian jenayah tersebut.
Kes ini juga telah mendapat perhatian beberapa selebriti terbesar Hollywood seperti Johnny Depp, Eddie Wedder dan Henry Rollins di mana mereka telah melakukan bantahan untuk membebaskan ketiga-tiga mereka.
Dengan pembebasan mereka ini, kerajaan Arkansas menganggap kes ini ditutup dan ini bermakna mereka tidak mencari pembunuh sebenar.
Beberapa dokumentari juga telah diterbitkan iaitu 'Paradise Lost' dan 'Paradise Lost 2'. Joe Berlinger dan Bruce Sinofsky telah terbang ke Arkansas semalam untuk mendapatkan maklumat bagi mengedit semula untuk ending dokumentari ke 3 iaitu 'Paradise Lost 3: Purgatori' yang dijangka akan ditayangkan di Festival Filem di Toronto dan dijangka akan keluar pada Januari.

No comments:

Related Posts with Thumbnails