Wednesday, December 8, 2010

Siapakah Maher Zain???



Inspirasi Maher datang dari bapanya yang juga seorang penyanyi, yang merupakan penyanyi tempatan dalam bandar raya Mediterranean yang cantik iaitu Tripoli - Lubnan. Maher telah mendapat 'keyboard' pertamanya apabila beliau berusia sepuluh tahun dan semenjak itu muzik secara rasminya telah menjadi sebahagian dari dunia Maher.

Keluarganya telah berpindah ke Sweden apabila Maher berusia 8 tahun , di mana dia meneruskan persekolahannya , dan kemudian memasuki universiti dan mendapat Bachelors dalam Aeronautical Engineering. Dengan persekitaran yang berubah di sekelilingnya, satu perkara tetap sama - keinginannya yang kuat terhadap muzik.



Setelah terlibat untuk seketika dalam latar muzik sebagai satu penerbit muzik, Maher telah diperkenalkan kepada RedOne, satu penerbit muzik berbakat yang sedang meningkat naik dalam latar muzik di Sweden. Maher mula bekerja dengan RedOne dan kemudian berpindah ke New York. Untuk beberapa tahun dia bekerja di tengah-tengah kesibukan industri muzik NY, bekerja dengan artis-artis seperti Kat Deluna pada album hit kemunculannya seperti 'Whine Up' dan˜'Run Show'. Maher telah mendapat satu pekerjaan idaman untuk seseorang begitu muda dalam perniagaan glamor sebegitu, tetapi Maher merasai bahawa ianya jauh daripada apa yang diinginkannya, "saya sayangkan muzik tetapi saya benci semua yang mengelilinginya, ianya seperti ada sesuatu yang tidak kena".

Pada Januari 2009, Maher Zain memutuskan untuk mengusahakan sebuah album yang mencerminkan identitinya iaitu " Arab, Islam dan Kebaratan - dan menandatangani dengan Awakening Records. Album M Maher bertajuk Thank You Allah telah mencecah nombor 1 di Amazon World Music Chart dan nombor 9 pada Carta-carta R&B.

Pada Januari 2010, dalam satu pertandingan muzik diatur oleh Nujoom FM (Radio Muzik stesen terbesar Egypt) track Maher 'Ya Nabi Salam Alayka' telah diundi sebagai lagu terbaik untuk 2009. Disusuli nama-nama besar seperti Hussein Aljismi, Mohammed Mounir and Sami Yusuf. Maher telah pun membuat persembahan "Sold Out" konsert-konsert di Algeria, Australia, Belgium, Kanada, Mesir, England, Perancis, Belanda, Sweden , dan AS dan akan menjadi "bintang muzik Islam terkenal".

No comments:

Related Posts with Thumbnails