Sunday, November 14, 2010

Kenapa mesti mak??


Pernah tak korang terfikir secara tiba-tiba, kenapa setiap kali bila kita nak maki orang kita akan sebut p#*$mak!! Nape tak sebut k#*$ayah!! Atau pun bile kita melatah kita akan tersebut....Eh mak kau!! Mak aku jatuh!! Ataupun bila kita mati nanti bila talkin dibaca kenapa mesti ber'bin'kan dengan nama mak?? Sedangkan kita didunia ber 'bin' kan dengan nama ayah kita??

Nie kesimpulan yang aku buat sendirilah berdasarkan akal logik aku tak tahu ar pendapat korang macammana plak...
Sebab yang mengandung dan melahirkan kita adalah mak kita so kita akan lebih dekat dan ingat dengan dia. Bila kita dahaga mak lah yang menyusukan kita, bila kita lapar dia jugalah yang memasak dan menyuapkan untuk kita (rindunya suapan mama aku). Biasanya perkataan yang pertama kita akan sebut adalah mama atau ibu atau yang sewaktu dengannya. Bila kita nak exam mak kita lah yang paling sibuk berpuasa dan berdoa untuk kejayaan kita. Mak kita juga yang tahu apa makanan kegemaran kita dan dia juga lah yang akan memasaknya bila kita teringin nak makan macam-macam. Mak kita juga lah yang akan memberi kita semangat setiap kali kita menghadapi dugaan dalam hidup. Banyak sangat yang mak kita buat yang kita tak mampu untuk membalas dan yang paling penting "SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU"
Tapi bila kita dewasa kita semakin lupakan mak kita walaupun sebenarnya kita rindu sangat kat dia tapi kita tak tunjuk kita sayang sangat kat dia tapi kita tak tunjuk. Kalau kita sudah habis belajar dan bekerja… bolehkah kita kirim wang untuk mak kita? Kadang-kadang Mak kita tak nak banyak pun lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah tapi kita??? Adakah kita buat macam tue...


Tepuk dada tanya hati.





No comments:

Related Posts with Thumbnails